naghibi

naghibi

عکاس پرتره، مد لینگ ، طبیعت و ...
naghibi

naghibi

عکاس پرتره، مد لینگ ، طبیعت و ...

تنظیمات فیلمبرداری دوربین کانن



تنظیمات فیلمبرداری دوربین کانن برای فیلم برداری با دوربین DSLR تعبیه شده اند و به کاربر این امکان را می دهند که بتوانند با دوربین های حرفه ای خود از سوژه های مورد نظرشان فیلم ویدیویی تهیه کنند. 


تنظیمات فیلمبرداری دوربین کانن

انواع تنظیمات فیلمبرداری دوربین کانن

با وجود آن که دوربین های DSLR به طور حرفه ای برای عکس برداری تولید شده اند، اما این مساله باعث نمی شود که شما نتوانید فیلم های جذاب و با کیفیتی با آنها تهیه کنید. برای این کار تنها کافی است از یک سری نکات ریز مطلع باشید تا بتوانید از حداکثر توان دوربین خود برای فیلمبرداری استفاده کنید. در این بخش تنظیمات فیلم برداری دوربین کانن را توضیح می دهیم که به شما کمک می کنند بتوانید ویدیوهای با کیفیتی تهیه کنید:


اول ببینیم Frame Rate (فریم ریت) چیست؟

می‌دانیم که یک تکه ویدئو، ترکیبی از تعداد زیادی فریم‌ها یا عکس‌های پی‌درپی است که به دنبال هم و در زمان کوتاهی از جلوی چشم ما عبور می‌کنند. به این ترتیب، ما این عکس ها را به صورت یک تصویر ویدئویی متحرک درک می‌کنیم. مثل همان کارتون‌های کوچکی که کنار صفحات کتاب‌های درسی‌مان می‌کشیدیم و بعد آنها را متحرک می‌دیدیم.

در دوربین‌های فیلمبرداری، فارغ از اینکه با چه اندازه یا رزولوشنی فیلمبرداری می‌کنید، می‌توانید Frame Rate را هم تغییر دهید. یعنی مثلا فیلمبرداری شما با رزولوشن 1920×1080 پیکسل است. اما می‌تواند با فریم ریت 24 فریم بر ثانیه، یا 30 فریم بر ثانیه یا 60 فریم بر ثانیه و … ضبط شود. ما این سرعت را در دوربین‌های مختلف با عبارت frame per second یا fps می‌شناسیم.


خیلی از افراد تصور می‌کنند که فریم ریت 24 و 25 و 30 عملا یکسان هستند!

در واقع یک جورهایی همینطور است. همه این فریم‌ریت‌ها، به عنوان ویدئو های معمولی محسوب می‌شوند. یعنی سرعت ابتدایی یا پایه در دوربین‌های فیلمبرداری همینقدر است و مقادیر بالاتر از اینها را سرعت های اسلوموشن می‌نامیم که کاربرد متفاوتی دارند.

اما به نظر من بهترین تنظیمات فریم ریت برای فیلمبرداری با دوربین های DSLR و بدون آینه، سرعت 24 فریم است. گاهی اوقات این سرعت را سرعت سینمایی هم می‌نامیم. شاید امروز اغلب دوربین‌ها دارای این سرعت باشند، اما تا همین چند سال پیش، اگر سرعت 24 فریم را روی دوربینی می‌دیدیم، آن را به عنوان یک “ویژگی مثبت” محسوب می‌کردیم!

سرعت 30 فریم بر ثانیه، با اینکه بیشتر از 24 فریم است، اما ویدئو‌های ان بیشتر شبیه به فیلم‌های تلویزیونی معمولی یا همان چیزی که با موبایل می‌گیرید است.
بنابراین برای اینکه ظاهر ویدئو‌هایتان متفاوت باشد، فارغ از اینکه با چه رزولوشنی کار می‌کنید، سعی کنید فریم ریت را روی 24 fps قرار دهید.

سرعت اسلوموشن چه کاربردی دارد؟

وقتی دوربین را روی فریم ریت 60 یا 120 قرار می‌دهید، شاید عملا تفاوتی روی دوربین‌تان نبینید. خیلی از دوربین‌ها، وقتی ویدئو‌های اسلوموشن ضبط می‌کنند، باز هم آن را با سرعت عادی به شما نشان می‌دهند و شما اینطور تصور می‌کنید که چیزی تغییر نکرده است.
اما نکته اینجاست که وقتی این ویدئو‌ها را با سرعت عادی که چشم می‌بیند (یعنی همان 24 یا 25 یا 30 فریم می‌بینید) تعداد فریم‌هایی که در هر ثانیه قرار است ببینید خیلی بیشتر می‌شود.
به این ترتیب، مثلا 120 فریم که در یک ثانیه ضبط شده است، طی 4 ثانیه (هر ثانیه 30 فریم) به شما نمایش داده می‌شود و آنچه که می‌بینید خیلی “کند تر” از حرکت‌های واقعی است. به همین خاطر هم می‌گویم که سرعت 120 fps، یک چهارم سرعت عادی یا 4X است.



تنظیمات مربوط به فوکوس

در تنظیمات فیلمبرداری دوربین کانن یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید تنظیمات مربوط به فوکوس است. این بخش یکی از موارد تنظیمات فیلمبرداری دوربین کانن است که تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت ویدیوی ضبط شده دارد. در عکاسی عموما استفاده از فوکوس خودکار یا اتوفوکوس نتیجه خیلی خوبی را برای کاربر به همراه خواهد داشت، اما این قضیه در فیلم برداری این چنین نبوده و گاها ممکن است در حین فیلم برداری فوکوس از روی سوژه مورد نظر برداشته شود و کیفیت ویدیو پایین بیاید. به همین علت برای گرفتن ویدیوهای با کیفیت پیشنهاد می شود که از فوکوس دستی استفاده نمایید تا بتوانید شخصا فوکوس را بر روی سوژه های مورد نظر خود تنظیم کنید. 


تنظیمات مربوط به AF

گاهی ممکن است کاربر به دلایلی مجبور به استفاده از اتوفوکوس شود. در چنین مواردی بهتر است برای بالا بردن کیفیت فیلم برداری از گزینه live و تشخیص چهره استفاده کنید تا تنظیمات فیلم برداری دوربین کانن در مورد فوکوس بهتر عمل کند. پیش از آن اما باید حواستان به quick mode باشد و از آن استفاده نمایید.

کاربردعمق میدان کوچک 

این همان کاری است که اغلب فیلمبرداران عروسی انجام می‌دهند. باز کردن دیافراگم و کم کردن عمق میدان باعث می‌شود تا توجه بیننده به سمت سوژه معطوف شود. دقیقا همین تکنیک را هم در اغلب نماهای بسته فیلم‌های سینمایی می‌بینید. به همین خاطر هم، تصاویر اینچنینی را قاب های سینمایی هم می‌نامند. اگر دقت کنید در صحنه‌های گفتگوی دو نفره یا چند نفره، فیلمبرداران سعی می‌کنند با جابه‌جا کردن فوکوس بین نفراتی که در حال صحبت کردن هستند، نگاه بیننده را به سمت آن بازیگر معطوف کنند.

کاربرد عمق میدان بلند 

دقیقا مانند عکاسی، تصاویر منظره و طبیعت را با دیافراگم‌های بسته و عمق میدان بلند می‌گیرند. به این ترتیب بیننده می‌تواند هر انچه در کادر هست را با دقت کافی ببیند. ویدئو کلیپ‌هایی که از عروس و داماد‌ها در محیط‌های باز و طبیعت گرفته می‌شود، همگی همین شرایط را دارند. چون فیلمبرداران سعی می‌کنند زیبایی منظره‌ها را هم در کنار سوژه‌های اصلی شان به تصویر بکشند.


تنظیمات شاتر دوربین 

اگر می‌خواهید فیلم‌هایی که می‌گیرید حالت سینمایی داشته باشد، یک مقدار استاندارد و عمومی برای آن این است که سرعت شاتر را 2 برابر فریم ریت دوربین قرار دهید. مثلا اگر سرعت ضبط شما 24 فریم است، سرعت شاتر 1/50 تا 1/60 برای کار مناسب است. اگر از اسلوموشن 60 فریم استفاده می‌کنید، سرعت شاتر را 1/120 (یا همان 1/125) قرار دهید. اگر هم از سرعت‌های اسلوموشن 120 و بالاتر استفاده می‌کنید، باز هم به همین ترتیب، سرعت را 2 برابر کنید.

حالا متوجه شدید چرا در خیلی از دوربین‌ها، هنگام فیلمبرداری نمی‌توانید سرعت شاتر را روی مقادیر کمتر از 1/30 قرار دهید!


تنظیمات حساسیت ISO  دوربین 

گزینه مهم بعدی، حساسیت دوربین یا ISO آن است. قبلا درباره حساسیت دوربین زیاد شنیده‌ایم. هرچقدر مقدار حساسیت را بالاتر ببرید، مقدار نور و مقدار نویز تصویر بیشتر می‌شود و هر چقدر آن را کم می‌کنید، این موضوع برعکس می‌شود و عکس تاریک‌تر می‌شود.
از آنجا که همه می‌خواهند تصاویری که می‌گیرند با کمترین نویز ثبت شود، سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است، حساسیت را از مقدار پایه آن (که در اغلب دوربین‌ها ISO 100 است) بالاتر نبرند.

اما بهرحال همیشه هم نمی‌توان با دیافراگم کار کرد و می‌دانیم که مقدار دیافراگم به دلیل استفاده از لنز‌های مختلف، محدودیت زیادی دارد. خیلی از لنز‌ها دیافراگم‌های خیلی باز ندارند و برخلاف عکاسی، شما اصلا نمی‌توانید از سرعت‌های شاتر کمتر از 1/15 هم استفاده کنید. به همین دلیل هم حساسیت، یکی از تنظیمات مهم دوربین‌ها برای فیلمبرداری است.اگر نور کم است، اول دیافراگم را روی باز‌ترین مقدار بگذارید و بعد شروع به بالا بردن حساسیت کنید.


تنظیمات وایت بالانس دوربین 

اهمیت وایت بالانس برای فیلم و عکس کاملا با هم متفاوت است. خیلی از عکاسان، همیشه از فایل عکس خام دوربینم استفاده می‌کنیم، معمولا اهمیتی به وایت بالانس نمی‌دهند. چون اصولا وایت بالانس را بعدا می‌توان با دقت بسیار بالا در نرم‌افزارهای ویرایش عکس تغییر داد و تاثیر آن روی فایل خام کاملا منتفی است.


تنظیمات Picture Style یا Picture Profile و … 

راستش را بخواهید Picture Style ها یا نام‌های دیگری که به این تنظیمات اطلاق می‌شود، یک نام کلی و عمومی نیستند. این مورد مربوط به تنظیمات دوربین کانن برای فیلمبرداری است و در دوربین‌های دیگر ممکن است نام دیگری داشته باشد. هر برندی، نام خود را برای این تنظیمات استفاده می‌کند. اما عملکرد همگی یکی است. اینها همگی تنظیماتی هستند که قبل از ذخیره شدن، روی فیلم اتفاق می‌افتند.

این تنظیمات شامل شارپنس، کنتراست، غلظت رنگ و تنالیته رنگ می‌شوند.

بهترین تنظیمات برای فیلمبرداری با دوربین


تنظیمات صدا و میکروفون

قطعا در تنظیمات فیلمبرداری دوربین کانن تنظیمات مربوط به صدا و میکروفون یکی از موارد بسیار مهم است. اما از آن جا که دوربین های DSLR بیشتر برای عکاسی تولید شده اند می توان گفت که میکروفون های داخلی آن ها برای کارهای فیلم برداری نسبتا حرفه ای مناسب نیست. 

بنابراین در صورتی که قصد دارید با استفاده از دوربین حرفه ای canon خود فیلم های تبلیغاتی تهیه کنید بهتر است به فکر تهیه یک میکروفون خارجی یا به اصطلاح اکسترنال باشید. این میکروفون ها در بخش جلویی دوربین روی آن نصب می شوند و نه تنها می توانند صداهای اضافی مربوط به صحنه را تا حدودی حذف کنند، بلکه قابلیت حذف صدای مربوط به لنز و دوربین را نیز دارند. 

در تنظیمات فیلم برداری با دوربین کانون دیافراگم باز و عمق میدان کم محبوبیت فراوانی دارند، اما در چنین مواردی برای این که میزان نور رسیده به کاهش پیدا کند می توان از فیلتر ND یا همان کاهنده نور استفاده کرد. این فیلتر بیشتر برای فیلم برداری در فضای باز که نور زیادی دارد به کار می آید و به کاربر این امکان را می دهد که با تغییر تنظیمات فیلمبرداری با دوربین کانن، به راحتی سرعت شاتر را با فریم ریت تطبیق دهد.


در آخر

برای کشف بهترین تنظیمات دوربین برای فیلمبرداری روی دوربین خودتان بهتر است بار‌ها و بار‌ها، همه تنظیمات را ثابت نگه داشته و فقط یکی از آنها را تغییر دهید و در شرایط مختلف فیلمبرداری کنید. بعد با دقت این ویدئو‌ها را در کنار هم مشاهده و مقایسه کنید تا تاثیر آن گزینه را به خوبی درک کنید.

فراموش نکنید که اولین گزینه، کار کردن با مد نوردهی دستی یا Manual بود. دوربین‌های مختلف یک سری گزینه‌های دیگر به نام Creative Mode هم دارند که ما آنها را به عنوان مد‌های نیمه دستی یا نیمه خودکار می‌شناسیم. مد‌هایی مانند A و S و P (که در دوربین‌های کانن به نام Av و Tv و P شناسخته می‌شوند). این مد‌ها برای فیلمبرداری پیشنهاد نمی‌شود. چون سعی می‌کنند سرعت و دیافراگم را خودکار کنند و به همین خاطر هم، کنترل نور را از دست می‌دهید. ضمن اینکه خلاقیت شما را هم محدود می‌کنند.