سبک عکاسی از منظره یکی از روشهای عکاسی از زیباییهای طبیعت است که شامل عکاسی از صحنههای چشمنواز طبیعی جایجای کره زمین میشود. این عکسها اغلب در زوایای دید باز گرفته میشوند، ولی گاهی اوقات هم دارای زوایای بسته اما درعین حال بسیار جذاب هستند. به طوری که توجه بیننده را کاملاً به خود جلب میکنند. عکاسی از منظره یکی از محبوبترین ژانرها میان سبکهای متنوع عکاسی است که زیرشاخههای متنوعی نظیر: عکاسی از طوفان، عکاسی از منظره دریا، عکاسی از جنگلها و رودها، عکاسی از طلوع و غروب و ابرها و … دارد. چنین میتوان گفت که عکاسی منظره جزوِ دستیافتنیترین شاخههای عکاسی است، اما این بدان معنا نیست که کاری بسیار آسان است و نیاز به هیچ مهارتی ندارد. زیرا برای این قبیل عکسها، باید به محیطهای باز و زیبا بروید و در واقع شکلدهی به سوژه به هیچوجه دست شما نیست، بلکه باید در موقعیت عکس حاضر شوید.
این مورد از سبک های عکاسی جزءِ مواردی است که شما میتوانید شاهد بهترین و جدیترین عکاسان در آن باشید. عکاسانی که ساعتها یا حتی روز ها صبر میکنند تا سوژه یا همان حیوان موردنظرشان، خودش را در بهترین محل و حالت برای عکاسی نشان بدهد و این افراد بتوانند از آن عکاسی کنند و یا عکاسان شجاعی که به دنبال عکاسی از حیوانات خطرناکی هستند که سایر مردم از آنها دوری میکنند. اما اگر شما هم علاقهمند به این سبک از عکاسی هستید لازم نیست از همان ابتدای کار مانند عکاسانی که گفته شد عمل کنید و کارهای بزرگی انجام بدهید، بلکه فقط کافی است برای مثال از حیاط پشت خانهتان و یا در کل از حیواناتی که نزدیک محل زندگیتان هستند شروع کنید. بدون شک اگر به منظره اطراف محل زندگیمان بهدقت نگاه کنیم، میتوانیم با پرندگان اعم از کلاغ، گنجشک و … برای عکاسی شروع کنیم. احتمالا تعجب خواهید کرد اگر بدانید عکسهای بینظیری که در نمایشگاههای عکس از حیوانات فضای شهری گرفته شده گاهی اوقات حتی بهتر از عکسهای بوده است که در محیطهای دور از شهر گرفته شدهاند.
یکی دیگر از دست یافتنیترین سبک های عکاسی ، گرفتن عکس از نمای نزدیک یا همان عکاسی ماکرو است. میتوان گفت که این سبک عکاسی ، هنر گرفتن عکس از موجودات کوچک و سوژههایی است که ما به طورمعمول زیاد به آنها توجهی نمیکنیم. عکاسی از نمای نزدیک معمولاً از حشرات، گلها، قطرههای آب و بافتهای سطوح مختلف مانند پارچه و کاغذ و چوب است که از نمای بسیار نزدیک گرفته میشود. سبکی مرتبط با این ژانر، عکاسی کلوزآپ است که ممکن است همانند عکاسی از نمای نزدیک (ماکرو) نتواند بهخوبی روی سوژه متمرکز شود، اما بازهم این سبک روی قسمتی از کل سوژه مانور میدهد و نسبت به سایر سبکهای عکاسی شباهت بسیاری به این نوع شاخه عکاسی دارد. مثلا عکاسی از چشمها در صورت افراد.
اگرچه یک لنز اختصاصی برای عکاسی ماکرو میتواند بسیار گران باشد، اما مجموعهای از تجهیزات دیگری برای این کار نیز وجود دارند که بسیار ارزانتر هستند و شما میتوانید برای شروع عکاسی ماکرو با این تجهیزات آغاز به کار کنید. برای عکاسانی که در حین سفر عکاسی میکنند پیشنهاد ما این است که عکاسی ماکرو را نیز امتحان کنند، چراکه در طول سفر ممکن است سوژههای ریز بسیار جالبی را پیدا کنند که در هیچ جای دیگری وجود ندارد. با اینکه ممکن است این کار در ابتدا بسیار سخت بوده و تبحر در آن اندکی زمانبر باشد، ولی با صبر و تمرین میتوان به نتایج جالب و قابل توجهی برسید.
عکاسی پرتره
یکی از رایجترین سبک های عکاسی از مردم، عکاسی پرتره است که به طور کل شامل عکاسی از افراد خانواده تا عکسهای هنری و تبلیغاتی میشود. اما بهطور کل هدف عکاسی پرتره نشان دادن شخصیت و ماهیت اصلی فرد است. یعنی به تصویر کشیدن شخصیت پنهانِ پشت چهره و احساس درونی است که آن فرد در بر دارد. برای این کار هم نیاز به تجهیزات خاصی نیست و میتوان گفت که عکاسی پرتره جزء دستیافتیترین سبکهای عکاسی است که اگر شما یک دوربین با یک لنز معمولی و یک فلاش برای نورپردازی داشته باشید میتوانید کار خود را به راحتی شروع کنید.
همانطور که همه ما میدانیم، مراسم عروسی یکی از مهمترین اتفاقات هر فردی در زندگی شخصیاش است. و این بدان معناست که عکاسان مراسم عروسی مسئولیت بسیار بزرگی را بر عهده دارند. عکاسان مراسم عروسی نه تنها نیاز دارند تا بهترین تجهیزات اعم از دوربین، لنز و لوازم نورپردازی خوب را داشته باشند، بلکه آنها همچنین باید بهخوبی تعامل با مردم و نوع برخورد با آنها را نیز بدانند و بهترین حالات و احساسات را در تصاویر خود بدون کوچکترین نقصی ثبت و ضبط کنند. به جرات میتوان گفت که این نوع عکاسی یکی از سختترین ژانرهای عکاسی به شمار میآید. چراکه شما تنها یکبار شانس آزمون و خطا را دارید و به همین دلیل نیز ما برای عکاسان مراسم عروسی احترام خاصی قائل هستیم.
یکی دیگر از رایجترین سبکهای عکاسی، عکاسی ورزشی است که شامل عکاسی از رویدادهای ورزشی بینالمللی مانند المپیک و جامهای جهانی تا ثبت ماجراجوییهای ورزشی در مناطق دورافتاده و ناشناس بشود. جالب است بدانید که حتی عکاسی یک مادر و پدر از فرزندشان که در حال انجام یک ورزش خاصی هستند نیز شامل این ژانر میشود. زیرا شرایط و تجهیزات ثبت تصویر آنها مشابه است و دقیقا همان روشها و تکنیکهایی را باید به کار گیرید که برای عکاسی از دو فرد کاملا ناآشنا در هنگام ورزش نیاز دارید. این یک سبکی از عکاسی است که نیاز به یادگیری تکنیکهای فوکوس کردن، دوربینها و لنزهای سریع، زمانبندی خوب و کنترل دقیق سرعت شاتر دوربین دارد.
میتوان گفت که عکاسی مد به نوعی هم خانواده عکاسی پرتره است! اما بدون شک تفاوتهای بسیاری میان این دو نوع ژانر وجود دارد. در حقیقت عکاسان مد نه تنها باید اطلاعات جامع و کافی در مورد عکاسی داشته باشند و با امکانات خوب نورپردازی و تجهیزات پیشرفتهای کار کنند، بلکه باید در مورد مد روز دنیا و سبکهای مختلف لباس و پوشاک نیز اطلاعات کافی و خوبی داشته باشند تا بدانند که دقیقاً باید چه کاری انجام بدهند و از سوژههایشان چه عکسهایی بگیرند. عکاسان مد معمولاً با برندهای متعدد و با اهداف تبلیغاتی خاصی کار میکنند. چرا که امروزه فضای اجتماعی آنلاین مانند اینستاگرام و فیسبوک، تبدیل به یک بازار تبلیغاتی بسیار مهیجی شده است که همه باهم در حال رقابت هستند و عکاسان مد نیز در این زمینه تمام تلاش خودشان را میکنند تا در صدر جدول بازار تبلیغات قرار بگیرند.
به طورکلی عکاسی تبلیغاتی یا تجاری به سبک عکاسی گفته میشود که هدف آن تنها عکاسی برای فروش و یا تبلیغ یک محصول است. همه ما به خوبی میدانیم که هدف اصلی تبلیغات قانع کردن مردم برای خرید یک محصول است. از این رو عکاسی تبلیغاتی نیز دقیقاً همین کار را انجام میدهد و میتوان گفت که هدف آن خلق عکسهایی است که بتواند احساسات مردم را نسبت به آن کالا تغییر داده و آنها را برای خرید آن محصول قانع کند. این عکاسان باید از تجهیزات عکاسی مثل نورپردازی و یک استودیوی مخصوص عکاسی برای محصولاتشان استفاده بکنند تا بتوانند بهترین عکسها را برای مشتریانشان بگیرند. عکسهایی جذاب و اغواگر که موجب تشویق دیگران برای خرید آن کالا میشود و معمولا هم مشتریان این شاخه از عکاسی، نه افراد عادی، بلکه شرکتها موسسات تجاری هستند.
عکاسی از سوژههای خیابانی تقریباً به یک سبکی از عکاسی گفته میشود که در آن عکاس سعی میکند قسمتهایی از زندگی شهری را همانند یک پازل در کنار هم به تصویر بکشد. عکسهای خوب خیابانی در تمایل با افراد و سوژههای خیابانی لحظاتی را ثبت میکنند که شاید به ظاهر برای بسیاری مهم نباشند. درگذشته این سبک عکاسی اکثراً به عکسهای سیاه و سفید از سوژهها ختم میشد، ولی با توسعه مدرنیته، امروزه این سبک بسیار گسترش یافته و از تجهیزات مختلف عکاسی و شیوههای متعددی در آنها استفاده میشود.
علاوه بر مراسم عروسی که در مورد آن توضیح دادیم، رویدادهای متعدد دیگری وجود دارند که موجب شدهاند این ژانر برای خودش مستقل باشد. برای مثال رویدادهایی نظیر قرارهای سیاسی یا تجاری مهم، کنسرتها، رژهها و جشنهای دیگر که همگی شامل عکاسی رویدادهای مهم به شمار میآیند. چیزی که عکاسان رویدادهای مهم باید توجه بکنند این است که باید بسیار سریع و فرز باشند و گاهی اوقات رویدادهایی نظیر کنسرتها نیز، نیاز به نور خوب دارد که باید به آنها نیز توجه کرد. عکاسان رویدادهای مهم قادر به انتقال احساسات سوژههایشان هستند تا مخاطبانشان قادر به درک بهتر آن لحظهها باشند.
یکی از گستردهترین سبک های عکاسی از مردم، عکاسی در سفر است. یعنی به عبارتی به تصویر کشیدن زندگیای دیگر در نقطهای دیگر و دورتر از محل زندگی عکاس است. حالا چه این عکس یک پرتره ساده باشد و چه به شکلی دیگر از سوژههای مختلفِ دیگری گرفته شده باشد. این سبک عکاسی در تلاش است تا شباهتها و تفاوتهای میان مردم مختلف جهان را با یکدیگر به تصویر بکشد و به ما چنین حسی را القا کند که انگار با تمام دنیا در ارتباط هستیم و از نوع زندگی آنها آگاهیم.
درواقع قرار نبود عکاسی از حیوانات خانگی را در این دستهبندیها قرار بدهیم، اما خودمان تصمیم گرفتیم تا این شاخه از عکاسی را نیز جزو این 21 سبک عکاسی قرار بدهیم. چرا که امروزه حیوانات خانگی نقش بسیار پررنگی را در میان زندگیهای کنونی جوامع مدرن ایفا میکنند. دقیقاً مانند عکاسی از پرتره، عکاسی از حیوانات خانگی نیز نیازمند سریع بودن، بهره بردن از نور مناسب و کافی و در آخر یک سوژه خوب است. به جرات میتوان گفت که بعد از عکسهای سلفی این سبک عکاسی جزو محبوبترین سبک های عکاسی امروز در بین کاربران عمومی است.
یکی دیگر از شاخههای عکاسی تجاری، عکاسی از محصولات است که در آن عکاس سعی میکند داخل استودیویی که از نورپردازی حرفهای بهره میبرد عکسی حرفهای و جذاب از محصول بگیرد. در اینجا عکاس سعی میکند تمام اهداف شرکت سازنده محصول را در شکل ظاهری و جذابی که از محصول خلق میکند خلاصه کند. برای مثال اگر شرکتی تولیدکننده نوشیدنیهای خنک است، عکاس باید سعی کند عکسی بگیرد که مخاطبان با تماشای آن احساس تشنگی کرده و ترغیب به خرید آن شوند.
عکاسی از غذا به واسطه رسانههای اجتماعی و فضاهای مجازی، در سالهای اخیر رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرده است. چرا که قبل از آن، یعنی درگذشته، عکاسی از غذا یک زیرشاخهای بود که تنها به کارهای تبلیغاتی نظیر عکسهای منوهای غذا، کتابهای آشپزی و … ختم میشد اما امروزه برای خودش یک سبک مجزا و مستقلی محسوب میشود. مهم نیست که هدف نهایی چه چیزی است، در عکاسی از غذا همیشه هدف اصلی تا حد ممکن خلق تصویری است که بتواند شمارا تحریک به خوردن آن غذا کرده و حس اشتهای شدید به خوردن آن غذای لذیذ را در شما ایجاد کند. اما گاهی اوقات نیز عکاسان غذا از حقههایی برای جذابتر شدن عکسهایشان استفاده میکنند و از مواد مصنوعی بهجای مواد طبیعی در عکسهایشان استفاده میکنند. برای مثال بهجای شیر، از چسب چوب استفاده میکنند تا تصویر جذابتری را خلق کنند!
یکی دیگر از سبکهای عکاسی، عکاسی از اشیاءِ بیجان است. یعنی همانند عکاسی از محصول این کار نیز در استودیو انجام میشود و هدف آن زیباتر جلوه کردن هرچه بیشتر محصولی است که از آن عکاسی میکنیم. بااینکه عکاسی از اشیاءِ بیجان گاهی وقتها شامل عکاسی از اشیاءِ جاندار مانند گیاهان میشود، اما بازهم ما این سبک از عکاسی را در زیرشاخه عکاسی از اشیائی که توسط انسان ساختهشده قرار میدهیم چراکه سوژهها میتوانند تقریباً شامل همهچیز باشند.
بالاخره آخرین مورد از سبک های عکاسی در این دستهبندی عکاسی آثار معماری است که جزوِ جذابترین سبک های عکاسی محسوب میشود و شامل عکاسی از نمای شهر و دیگر جزئیات مربوط به ساختمانها و … میشود. از بسیاری جهات این نوع سبک عکاسی شبیه به عکاسی از چشمانداز شهری است که در هردوی آنها عکاسان از 3پایه استفاده میکنند و سعی میکنند پس از گرفتن عکسهای دلخواهشان آنها را بهدقت ویرایش کنند تا هرچه بیشتر زیباتر جلوه کند و موردتوجه مخاطبانشان قرار بگیرند.