naghibi

naghibi

عکاس پرتره، مد لینگ ، طبیعت و ...
naghibi

naghibi

عکاس پرتره، مد لینگ ، طبیعت و ...

ماکروگرافی یا عکاسی ماکرو چیست؟

عکاسی از اشیاء ریز در فاصله نزدیک را ماکروگرافی یا عکاسی ماکرو می گویند.

معنی کلوزآپ :

عکاسی از اشیاء ریز در فاصله نسبتا دورتر را کلوزآپ تعریف می کنند.
معمولا لنزها و تجهیزات لازم برای عکاسی ماکرو، امکان نزدیک شدن به سوژه تا فاصله یک سانتیمتر را فراهمی می کنند. ولی لنزهای کلوزآپ از فاصله مثلا ۵۰ سانتی متری نمای بسیار بسته را ثبت می کنند. این تفاوت را در انتخاب ابزار باید در نظر گرفت که بستگی به سوژه دارد. مثلا برای عکاسی از یک پروانه که بر روی یک گل نشسته نمی توان از فاصله ۱ سانتی متری عکاسی نمود .

                                                                                 


دوربین مناسب برای عکاسی ماکرو

قدرت دوربین‌های ماکرو به قدری زیاد است که می‌توانید با آن‌ها از موجودات خیلی ریز، با جزئیات بالا عکس بگیرید. عکس‌های ماکرو کوچک‌ترین جزئیات را به ما نشان می‌دهند، جزئیاتی که با چشم غیرمسلح نمی‌توانید ببینید.

چگونه عکس های ماکرو بگیریم؟ 

  • اصطلاحات و عبارات فنی عکاسی ماکرو را درک کنید.
  • دوربین و تجهیزات لنز مناسب را انتخاب کنید.
  • عمق میدان کافی داشته باشید.
  • تنظیمات دوربین و فلاش را برای عکسی با نور خوب انتخاب کنید.
  • روی مهمترین بخش سوژه خود تمرکز کنید.
  • رفتارهای رایج حشرات مختلف را بررسی کنید.
  • ابتدا عناصر عکاسی مختلف را در نظر گرفته و سپس عکس بگیرید.

بزرگنمایی در عکاسی ماکرو چیست؟

در عکاسی ماکرو، دانستن اینکه سوژه شما در سنسور دوربین چقدر بزرگ یا کوچک به نظر می رسد از اهمیت بالایی برخوردار است. مقایسه این عدد با اندازه سوژه در دنیای واقعی به شما مقداری به دست می‌آید که به عنوان بزرگنمایی شناخته می شود.

اگر این نسبت یک به یک باشد، یعنی سوژه شما در بزرگنمایی «اندازه واقعی» است. برای مثال، اگر از چیزی به طول یک سانتی‌متر عکاسی می‌کنید و دقیقاً یک سانتی‌متر بر روی سنسور دوربین شما قرار دارد، در اندازه واقعی است (بدون در نظر گرفتن اندازه سنسور دوربین).

سنسورهای معمولی در دوربین‌های DSLR و دوربین‌های بدون آینه از حدود 17 میلی‌متر تا 36 میلی‌متر عرض دارند. بنابراین، یک سوژه 1 سانتی متری برای این سنسورها بسیار بزرگ است و بخش قابل توجهی از عکس شما را اشغال می کند. اگر آن را به اندازه بزرگ چاپ کنید (احتمالاً به اندازه بیلبورد) آن شی ریز بزرگ به نظر می رسد.

در عکاسی ماکرو ...

انباشتن مجموعه ای از عکس های ماکرو

این روش شامل گرفتن عکس‌ در دیافراگم‌های «متوسط»، با پراش کمتر اما عمق میدان کم (معمولاً f/8 یا f/11) می‌شود.جهت مقابله با این عمق میدان کوچک، چندین عکس در فواصل فوکوس مختلف می‌گیرید و بهترین بخش‌های هر یک را هنگام ویرایش به هم می‌چسبانید. برای مثال، ممکن است یک عکس بگیرید که در آن سر یک حشره در فوکوس است، در عکس دیگر بال ها در فوکوس هستند، و در عکسی دیگر پاهای عقب در فوکوس هستند. می توانید آنها را در یک عکس واضح از جلو تا عقب با هم ادغام کنید. در Photography Life نیز یک آموزش جداگانه در مورد انباشتن فوکوس وجود دارد.

 دیافراگم خود را باز کنید

ممکن است بخواهید در عکاسی ماکرو از عمق میدان باریکی استفاده کنید. تا جایی که حتی نتوانید یک کل سر مورچه را شارپ نشان دهید. اگر مشکلی با آن ندارید، کافی است دیافراگم لنز خود را تا حد امکان باز کنید یا فقط کمی اندازه دیافراگم را کاهش دهید. (چیزی بین f/2.8 تا f/5.6 کفایت می‌کند)، اکنون می‌توانید عکس‌های ماکرو بگیرید.

کاهش اندازه دیافراگم و استفاده از فلش

روش بعدی روشی است که من شخصا از آن استفاده می کنم؛ این است که اندازه دیافراگم را تا یک مقدار کوچک کاهش دهید. منظورم از کوچک، دیافراگم f/16 یا f/22 است. مزیت استفاده از چنین دیافراگم کوچکی این است که راحت‌تر می‌توانید سوژه‌تان را در فوکوس قرار دهید (هرچند هنوز هم سخت است) و عمق میدان شما قابل کنترل می‌شود.

کج کردن صفحه فوکوس

آخرین راه برای افزایش عمق میدان، خرید نوع خاصی از لنزهای ماکرو به نام لنز تیلت شیفت است. این لنزها به شما امکان کج کردن عمق میدان را در امتداد سوژه خود می‌دهند. به عنوان مثال قادر خواهید بود همزمان روی سر و بال‌های یک حشره فوکوس کنید، حتی اگر هر دوی آنها فواصل متفاوتی از لنز داشته باشند. در کل، می‌توانید کل یک حشره را در عکس با دیافراگم بسیار معقول‌تر از حالت عادی واضح‌تر کنید.

بهترین لنز برای عکاسی ماکرو

گزینه های متعددی برای یک لنز مناسب در عکاسی ماکرو وجود دارد. همچنین می توانید با استفاده همزمان از اکستنشن تیوبها در کنار یک لنز معمولی، به درشت نمایی مطلوبی برسید. یا حتی بهتر از آن با معکوس قرار دادن یک لنز معمولی در ترکیب با اکستنشن تیوب حتی این میزان درشت نمایی بیشتر هم خواهد شد. البته مناسب ترین و راحت ترین گزینه برای یک تازه کار در عکاسی ماکرو استفاده از لنزهای مخصوص ماکرو است. محبوبترین این لنزهای ماکرو موجود در بازار، فاصله کانونی در بازه ی ۹۰ الی ۱۰۵ میلیمتری و با بزرگنمایی ۱:۱ ( یک به یک ) دارند. اگرچه مدلهایی با فاصله ی کانونی کوتاهتر مانند ۵۰ الی ۶۰ میلیمتری هم وجود دارد اما فاصله ی کانونی کاری کوتاهتر آن موجب می شود که برای ثبت عکس به سوژه باید بسیار نزدیک شد که در اینصورت ریسک فراری دادن آن وجود خواهد داشت.

  1. به دنبال سوژه هایی فراتر از حشرات و گیاهان باشید. شما می توانید عکس های ماکرو جذابی را از اشیائی مانند یک مداد یا حتی از قطرات آب در یک استودیو بگیرید. من چندین عکس ماکرو استثنایی از ظروف نقره با پس‌زمینه ای تاریک دیده ام.
  2. حوضچه‌ها و جویبارها را زیر نظر بگیرید. حشرات برای نوشیدن آب و علاقه بسیار در اطراف آبراه ها دیده می‌شوند. اگر نمی‌دانید برای گرفتن عکس‌های ماکرو خوب به کجا بروید، به نزدیک یک منبع آبی بروید.
  3. فصل ها را در نظر داشته باشید. در زمستان، ممکن است تعداد زیادی حشره برای عکاسی وجود نداشته باشد، اما بسته به جایی که زندگی می کنید می توانید دنیای کاملی از یخ و دانه های برف را برای عکاسی داشته باشید.
  4. در اوایل روز شروع به گرفتن عکس های ماکرو کنید. هنگام طلوع خورشید، حشرات را خواهید دید که در کنار قطرات آب منتظر طلوع خورشید هستند. بدین ترتیب زیباترین عکس های ماکرو را ثبت می‌کنید.
  5. آستین بلند بپوشید. همانقدری که حشرات را دوست دارم، گاز گرفتن را دوست ندارم. اگر از موجودات کوچک عکس می گیرید، احتمال اینکه پشه ها و سایر حشرات گزنده در نزدیکی شما باشند زیاد است. در شرایط آب‌و‌هوایی بد از آستین بلند، کفش های بسته و توری سر استفاده کنید. همچنین اگر در قلمرو پشه ها هستید، حتی در هوای گرم، دستکش بپوشید. من به طور کلی توصیه می کنم از اسپری حشرات خودداری کنید، به این دلیل که ممکن است موجوداتی را که می خواهید از آنها عکس بگیرید خواهید ترساند!
  6. نورپردازی خوب را یاد بگیرید. عکس های با فلاش به یک اندازه خوب نیستند. برای به دست آوردن یک تنظیم نور خوب و طبیعی، مقداری آزمون و خطا نیاز است. اولین عکس های شما ممکن است جعلی و غیرطبیعی به نظر برسند. تصویر زیر به طور کامل توسط فلاش روشن شده است، اما نور بسیار دلپذیری دارد.
  7. از عکاسی ماکرو لذت ببرید! این یکی از لذت بخش ترین ژانرهای عکاسی است؛ اما در ابتدا به راحتی ناامید می شوید. حتی در بهترین شرایط ممکن، keeper rate من برای عکس های ماکرو دستی 1:1 کمتر از 50 درصد بوده است و مدتی است که این کار را انجام می دهم. حتی ثبت دو یا سه تصویر شارپ موفقیت بزرگی محسوب می‌شود و با تمرین بسیار پیشرفت خواهید کرد.