naghibi

naghibi

عکاس پرتره، مد لینگ ، طبیعت و ...
naghibi

naghibi

عکاس پرتره، مد لینگ ، طبیعت و ...

عکاسی پرتره با نور پنجره

برای ثبت عکس‌های جذاب همیشه نیازی به استودیوهای عکاسی و تجهیزات گران قیمت نورپردازی نیست. تنها به یک پنجره نیاز دارید در ایران بهتر است این پنجره ها به سمت شمال باشند در این صورت دیگر تابش  نور خورشید هرگز به صورت مستقیم نخواهد بود.

نور های مصنوعی را خاموش کنید . این نورها معمولا دماهای رنگی متفاوتی نسبت به نور روز دارند و اگر رنگ‌هایشان با هم ترکیب شوند نتیجه‌ی جالبی برای عکستان به همراه نخواهند داشت. نور پنجره از جهت ثابتی می آید، اما شما  خود را به یک جهت از نور محدود نکنید. با حرکت دادن دوربین  و زاویه ی آن شما قادر خواهید بود چگونگی تابش نور بر سوژه را کنترل کرده و پرتره‌های متفاوتی را ثبت نمایید نتیجش عالی میشه .

استفاده از نور و قاب پنجره 

به کار گرفتن نوری که از میان پنجره عبور می‌کند و اتاق را روشن می‌کند، به عنوان نور اصلی نورپردازی، قانون اصلی در این تکنیک آن است که هر چه مدل به پنجره نزدیک‌تر شود نور تابیده شده بر او پرکنتراست تر است و سایه‌های تند‌تری را ایجاد می‌کند.

نور طبیعی که از پنجره می‌تابد خود مانند یک منبع نور مستقل عمل می‌کند و کنترل آن بسیار راحت‌تر است. می‌توان قسمت‌هایی از پنجره را پوشاند تا از تابیده شدن نور به قسمت‌های ناخواسته جلوگیری شود و یا اگر میزان نور ورودی بیش از حد است می‌توان از یک پرده نازک استفاده کرد تا مقداری از نور ورودی جذب شود.

تنظیماتی که باید در روز عکاسی تغییر دهید

با وجودی که سیستم اتوفوکوس دوربین می‌تواند در اکثر محیط‌ها عملکرد دقیقی داشته باشد، ولی اگر قصد دارید عکاسی را در اتاقی تاریک انجام دهید ممکن است این سیستم برای فوکوس کردن موفق به تلاش افتد.

اگر اینطور است باید دوربین را بر روی فوکوس دستی تنظیم نمایید و با دقت بر چشم یا چهره سوژه فوکوس نمایید.

شما همچنین باید سرعت شاتری که دوربین برایتان تنظیم می‌کند را نیز بررسی نمایید و اگر در حدود ۱/۶۰ ثانیه یا آهسته تر است باید ایزو را افزایش دهید تا بتوانید سرعت شاتر سریعتری داشته که از ثبت لرزش دوربین در عکس (تار شدن) جلوگیری کند.

اگر پس زمینه سوژه‌تان در سایه قرار داشت، دوربین سوژه را بیش از اندازه روشن (over-exposed) می‌کند برای حل این مشکل می‌توانید جبران نوردهی را بر ۱- قرار دهید.

اگر پس زمینه از سوژه‌تان خیلی روشنتر باشد، پرتره‌تان بیش از حد تیره (under-exposed) خواهد شد، پس برای حل این مشکل باید جبران نوردهی را بر مقداری مثبت قراردهید.

تنظیمات معمول عکاسی پرتره با نور پنجره

فرمت فایل:Raw

‌‌مُد نوردهی:تقدم دیافراگم

دیافراگم:f/2.8 یا بازتر

ایزو:۸۰۰ یا بالاتر

سرعت شاتر:۱/۱۲۵ثانیه یا سریعتر

مُد فوکوس:Single servo

Drive mode:تک عکس (‌Single shot)

تراز سفیدی:خودکار


از چه رفلکتوری استفاده کنیم ؟ 

طلایی یا نقره ای

بسیاری از رفلکتورهای رنگ های طلایی و نقره‌ای نیز دارند. رنگ سفید معمولا طبیعی‌ترین ظاهر را دارد. سمت نقره‌ای انعکاس بیشتری دارد و نور بیشتری را بازتاب می دهد و رنگ‌های ثبت شده در عکس به نسبت رفلکتور سفید سردتر هستند. رفلکتور طلایی رنگهای گرمی را بازتاب می‌دهد که البته در صورت مناسب بودن سوژه می‌تواند خوب باشد، ولی در چیدمانی مثل امروز غیر طبیعی به نظر می‌رسد و جواب نمی دهد. 

موفق باشید

نظرات 5 + ارسال نظر
سعادت یکشنبه 5 شهریور 1402 ساعت 10:25

مهدی شنبه 4 شهریور 1402 ساعت 12:15

چه عالی بودن عکسا

reza شنبه 4 شهریور 1402 ساعت 11:28

ممنون مفید بود شنبه 4 شهریور 1402 ساعت 11:06

ایران یکشنبه 25 تیر 1402 ساعت 12:40

بسیار عالی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد